10 چالش متداول دورکاری + راه‌حل‌های آن‌ها


ایلیا ربیعی زاده
1402-04-06
مدیریت پروژه

مطالعات نشان می‌دهد که کارکنان دورکار از وضعیت سلامتی بهتری برخوردار هستند و از بالانس یا توازنی که بین زندگی و کارشان دارند لذت می‌برند. پیش‌بینی می‌شود که تا اواخر سال 2020، بیشتر از 50 درصد از نیروی کار در کشور انگلستان دورکار می‌شوند. با توجه به این آمار و اهمیتی که دورکاری پیداکرده، چالش‌های دورکاری هم برای مالکان کسب‌وکارها و نیروی کار پررنگ‌تر شده است.

تابه‌حال مطالعه‌های زیادی در مورد دورکاری انجام‌شده و مزایای زیادی برای این روش ذکرشده است. ازجمله این مزایا می‌توان به این نکته اشاره کرد که وقتی کارکنان دورکار هستند، روزهای کمتری را در مرخصی سپری می‌کنند. همچنین دورکاری باعث می‌شود که کارکنان احساس آزادی بیشتری داشته باشند و این موضوع را به افزایش دستمزدشان ترجیح دهند؛ زیرا نیازی به صرف هزینه برای رفت‌وآمد به محل کار و هزینه‌های جانبی دیگر ندارند. درنهایت اینکه دورکاری باعث می‌شود که انگیزه کارکنان افزایش پیدا کند و مدت بیشتری جایگاه شغلی خودشان را حفظ کنند.

دورکاری مانند یک انقلاب تجاری بزرگ است و همه جوامع امروزی به آن نیاز دارند. بااین‌وجود، نمی‌توانیم آن را به‌راحتی جایگزین سبک کار سنتی کنیم و بهترین نتایج را انتظار داشته باشیم. زیرا مانند هر روش دیگری، دورکاری هم با چالش‌های کوچک و بزرگی مواجه است. برای غلبه بر این چالش‌ها، استراتژی‌ها و ابزارهای متعددی وجود دارد. کسب‌وکارها با کمک این موارد می‌توانند سیستم دورکاری مناسبی برای خودشان بسازند و از مزایای دورکاری بهره‌مند شوند.

اگر تابه‌حال دورکاری را شروع نکرده‌اید یا اینکه این موضوع برایتان یک تجربه جدید و پرفرازونشیب است، این مقاله برای شما نوشته‌شده. در اینجا قصد داریم که 10 چالش متداول دورکاری را به همراه راه‌حل‌های آن‌ها بررسی کنیم.

متداول‌ترین چالش‌های دورکاری چه هستند؟

طبق گزارش Buffer’s 2019 State of Remote Work، یکی از متداول‌ترین چالش‌هایی که بیشتر شرکت‌ها در دورکاری تجربه کرده‌اند، خارج شدن حدود 22 درصد کارکنان از شبکه پس از اتمام ساعت کاری است. این در حالی است که در دفتر کار می‌توان کارکنان را برای ساعت‌های بیشتری حفظ کرد تا کارها به اتمام برسند.

مشکل دوم انزوای کارکنان است. تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 19 درصد از کارکنان موقع دورکاری منزوی می‌شوند چون هیچ دوست و همکاری ندارند. چالش مدیریت همکاری کردن با 17 درصد در رتبه سوم قرار می‌گیرد و پس‌ازآن، چالش حواس‌پرتی و عدم تمرکز با آمار 10 درصدی مطرح می‌شود. پراکندگی جغرافیایی و مشکلات هماهنگی زمانی و حفظ انگیزه کارکنان با آمارهای 8 درصدی در رتبه چهار پنجم موارد چالش‌برانگیز برای دورکاری قرار می‌گیرند.

یک مطالعه جداگانه که توسط Hubstaff انجام‌شده، نشان‌دهنده این است که بزرگ‌ترین چالش برای دورکاری کارکنان شامل ارتباطات سازمانی، برنامه‌ریزی، پیگیری عملکرد کارکنان، موانع زبانی یا فرهنگی و حفظ اعتماد بین اعضای تیم است.

در ادامه این مقاله به سراغ چالش‌های دورکاری برای تیم کاری و کارکنان خواهیم رفت.

چالش‌های دورکاری برای تیم کاری

چالش‌های دورکاری برای تیم کاری عبارتند از:

  • مدیریت پروژه‌ها
  • همکاری از راه دور
  • پیگیری وظایف و افزایش بهره‌وری
  • کار در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت و در بازه زمانی مختلف
  • اختلافات زبانی و فرهنگی
  • ایجاد یا حفظ اعتماد

چالش‌های دورکاری برای کارکنان

چالش‌های دورکاری برای کارکنان عبارتند از:

  • به حداکثر رساندن بهره‌وری
  • غلبه بر حواس‌پرتی‌ها
  • با انگیزه ماندن
  • کار کردن در بازه زمانی مشخص

در ادامه مقاله این چالش‌ها و راه‌حل‌هایی که برای آن‌ها وجود دارد را با هم بررسی می‌کنیم.

چالش‌های دورکاری برای تیم کاری

در قدم اول به سراغ چالش‌های دورکاری برای تیم کاری می‌رویم. اغلب مدیران کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ که دورکاری را تجربه کرده‌اند، با این چالش‌ها مواجه شده‌اند. برای اینکه بهتر بتوانید پروژه‌های دورکاری را مدیریت کنید و یک تیم کاری قوی و با انگیزه داشته باشید، باید چالش‌هایی که در این مسیر پیش رویتان قرار دارد را بشناسید و راه و روش برطرف کردن آن‌ها را یاد بگیرید.

1. چالش مدیریت پروژه‌ها

به‌محض شروع دورکاری، چالش بزرگ مدیریت پروژه‌ها برای تیم کاری پیش می‌آید. چون اعضای سازمان ممکن است در موقعیت‌های جغرافیایی مختلفی حضورداشته باشند. تفاوتی ندارد که کارکنان شرکت دورکار شده‌اند یا اینکه کلیه کارها به یک تیم کاری خارج از سازمان واگذارشده، در هر دو حالت مدیران باید به اهداف پروژه در بازه زمانی تعیین‌شده برسند.

بدون حضور فیزیکی، برقراری ارتباط دشوار بوده و پیگیری کارهای فردی با مشکلاتی همراه خواهد بود. این موضوع برای سازمان‌های بزرگ چالش‌برانگیزتر است.

راه حل غلبه بر چالش مدیریت پروژه‌ها در دورکاری

برای حل این چالش، مدیران می‌توانند از ابزارهایی که برای تخصیص کارها و پیگیری روند انجام آن‌ها در دورکاری ارائه‌شده استفاده کنند. ازجمله این نرم‌افزارها می‌توان به ترلو (Trello)، اسلک (Slack)، گوگل درایو (Google Drive)، و جیرا (Jira) اشاره کرد.

 2. چالش همکاری از راه دور

همکاری از راه دور یکی از متداول‌ترین چالش‌های پیش روی نیروی‌های دورکار سازمان‌ها است. وقتی اعضای سازمان در یک دفتر حضور دارند، به‌راحتی می‌توانند درباره یک موضوع با هم تعامل داشته باشند. درصورتی‌که در دورکاری دست نیروها برای این کار بسته است. به‌عنوان‌مثال یک گروه طراحی را در نظر بگیرید که هرکدام از آن‌ها در یک موقعیت جغرافیایی خاص حضور دارد. این تیم چطور می‌توانند به‌خوبی روی یک طرح کار کنند و درباره آن نظر دهند؟

وقتی نیروها دورکار می‌شوند، حتی با ارائه داکیومنت­های یکسان باز هم در همکاری و همفکری با هم دچار مشکل می‌شوند. برای این مشکل هم راه‌حل‌هایی مانند چالش مدیریت پروژه اندیشیده شده است. ابزارهای همکاری بی‌شماری وجود دارد که برای انواع کارها و تیم‌ها طراحی‌شده‌اند و به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا موانع همکاری از راه دور را از بین ببرند.

راه حل غلبه بر چالش همکاری از راه دور

اولین چیزی که برای همکاری از راه دور نیاز دارید یک کانال ارتباطی موثر است. ارسال ایمیل به‌تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی خوبی برای نیازهای تعاملی کاربران باشد. شما به ابزار متفاوتی برای تعامل موثر نیاز دارید که انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند و کاربران بتوانند از طریق آن در اسرع وقت با هم ارتباط برقرار کنند.

در ابزارهایی مانند اسلک و ترلو، با ارسال هر پیام یک نوتیفیکیشن هم برای کاربر ارسال می‌کنند و به او اطلاع می‌دهد که پیامی دارد. بنابراین کارکنان با کمک این ابزارها می­توانند با هم در انجام کارها تعامل داشته باشند و به گفتگو بپردازند.

تیم‌های طراحی هم می‌توانند از ابزارهایی مانند ابزار InVision برای تعامل بهتر استفاده کنند. این ابزار امکان ایجاد موکاپ و ارائه بازخورد و آزمایش نسخه‌های نمایشی تعاملی را بدون هیچ‌گونه نرم‌افزار تخصصی طراحی برای تیم‌های دورکار فراهم می‌کند.

نسخه تیمی Spark هم به چندین نفر از اعضای تیم این امکان را می‌دهد که هم‌زمان با هم پیام رد و بدل کنند. اگر از Google Docs برای مدیریت داکیومنت­هایتان استفاده کرده باشید، درک عملکرد نسخه تیمی Spark چندان برایتان سخت نخواهد بود.

 3. چالش پیگیری وظایف و افزایش بهره‌وری

چالش‌های دورکاری پیچیده‌تر از دو مورد ذکرشده هستند. یکی از این چالش‌های پیچیده پیگیری وظایف و افزایش بهره‌وری کارکنان است. برای محقق شدن اهداف بزرگ‌تر، باید مطمئن شوید که تمام کارهای کوچک‌تر به‌موقع انجام شوند. بعضی مواقع، پیگیری پیشرفتی روزانه نیروهای دورکار می‌تواند یک چشم‌انداز دلهره‌آور برای مدیران باشد.

 چگونه می‌توان پیشرفت کارهای فردی را پیگیری کرد و درعین‌حال به پیشرفت کل پروژه نیز دقت داشت؟ ابزارهای مدیریت پروژه که قبلا بررسی کردیم برای انجام این کار هم کمکتان می‌کنند. این ابزارها زمانی که اعضای تیم کاری را شروع کرده و آن‌را به پایان رسانده‌اند به شما نشان می‌دهند. البته این ابزارها در مورد کیفیت کار اعضای تیم بازخوردی به شما ارائه نمی‌کنند، بلکه فقط این موضوع را به شما نشان می‌دهند که اعضای تیمتان چه کارهایی داشته‌اند و تا چه اندازه توانسته‌اند وظایف تخصیص داده‌شده به آن‌ها را پیش ببرند.

راه حل غلبه بر چالش پیگیری وظایف و افزایش بهره‌وری

برای دیدن میزان واقعی پیشرفت تیم کاری می‌توانید از ابزارهای مدیریت پروژه مانند Status Hero کمک بگیرید. این پلتفرم این امکان را برای اعضای تیم فراهم می‌کند که جزییات تسکی که در حال حاضر روی آن کار می‌کنند را ارائه دهند. با این روش تمام اعضای تیم می‌توانند روی روند انجام بخش‌های مختلف پروژه نظارت داشته باشند.

برای به حداکثر رساندن بهره‌وری می‌توانید از برنامه Toggl هم استفاده کنید. با این برنامه می‌توانید بازه زمانی به کارها تخصیص دهید و روند انجام و تکمیل شدن آن‌ها را پیگیری کنید. برنامه به شما این امکان را می‌دهد که متوجه شوید که تک‌تک اعضای تیم موقع انجام چه کارهایی بیشترین بازده را دارند و کارهای پیش رو را به مناسب‌ترین فرد تخصیص دهید. با این کار می‌توانید مدیریت زمانی انجام پروژه‌ها را در دست بگیرید و بهره‌وری کارکنان دورکار را افزایش دهید.

4. کار در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت و در بازه زمانی مختلف

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌هایی که دورکاری برای شرکت‌ها به همراه دارد، استخدام بااستعدادترین افراد در سراسر جهان است. این مزیت مشکلاتی هم به همراه دارد. ازجمله آن‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که این افراد در نقاط مختلفی از جهان حضور دارند و بازه زمانی آن‌ها ممکن است سبب اختلال در عملکرد تیم شود.

ممکن است وقتی افرادی از تیم شما در حال چرت زدن و خواب هستند، افراد دیگری در حال انجام کارها در آن سوی دنیا باشند. البته این نکته را هم به چالش‌های زمانی دورکاری اضافه کنید که، افرادی ممکن است مجبور شوند یا ترجیح ‌دهند عصرها کار کنند و هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت نیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید و کارها را انجام دهند.

راه حل غلبه بر چالش کار در موقعیت‌های جغرافیایی متفاوت و در بازه زمانی مختلف

بهترین راه حل برای این چالش، تعیین یک برنامه منظم برای اعضای تیم است. در این حالت قرار نیست که تمام آزادی‌هایی که دورکاری به همراه دارد را از بین ببرید و کارکنان را مجبور کنید که طبق قوانین سرسختانه شما پیش بروند، اما برای رسیدن به بهره‌وری باید بتوانید در انجام کارهایتان تعادل برقرار کنید.

راه مناسب برای هماهنگی اعضای تیم این است که از یک تقویم استفاده کنید. در این تقویم می‌توانید برنامه انجام کارها توسط افراد مختلف را وارد کنید و برای جلسه‌های کاریتان برنامه‌ریزی داشته باشید. همچنین با Slack، می‌توانید ببینید که چه کسی در حال حاضر در دسترس است و Status Hero به شما نشان می‌دهد که هر کسی در زمان مشخصی چه کاری را انجام می‌دهد.

5. چالش اختلافات زبانی و فرهنگی

وقتی قرار است با افراد مستعدی که در نقاط مختلف جهان ساکن هستند همکاری کنید، بی‌شک یک تیم غنی از فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلف خواهید داشت. اغلب شرکت‌ها برای اینکه نیروها کارآمدی بهتری داشته باشند، زبان انگلیسی را به‌عنوان زبان واحد مجموعه انتخاب می‌کنند؛ اما وقتی صحبت فرهنگ‌های مختلف می‌شود، به‌راحتی نمی‌توان یک فرهنگ مشخص را برای همه افراد تیم در نظر گرفت.

به‌عنوان‌مثال، وقتی با تعدادی از مردم ژاپن و کره کار می‌کنید، انتظارات آن‌ها از محل کار با مردمی که ساکن انگلیس هستند متفاوت است. در فرهنگ مردم ژاپن، سخت کار کردن آن هم برای روزهای متوالی یک موضوع بدیهی است و کسی برای آن اعتراض نمی‌کند؛ اما افرادی که ساکن کشورهای دیگر هستند، به‌راحتی با این موضوع کنار نمی‌آیند. یا اینکه در بعضی از فرهنگ‌ها اصلاح اشتباهات افرادی که سالخورده‌تر از دیگران هستند کار ناپسندی است.

علاوه بر تفاوت فرهنگی، تفاوت‌های مذهبی هم می‌تواند در روند انجام کار شرکت‌های دورکار اختلال ایجاد کند. به‌عنوان‌مثال در ماه رمضان، مسلمان‌ها ساعت‌های کمتری کار می‌کنند و روزهای خاصی از ماه دیرتر سرکار خودشان حاضر می‌شوند.

رعایت حقوق بشر، حقوق حیوانات و… از دیگر مواردی هستند که می‌توانند روی روند دورکاری تیمی تاثیرگذار باشند.

راه حل غلبه بر چالش اختلافات زبانی و فرهنگی

ابتدای امر باید مشکل زبان حل شود. همه اعضای تیم باید این موضوع را بپذیرند که زبان کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد و کسی نمی‌تواند به دلیل انتخاب زبانی که آن‌ها دارند، ملامتشان کند. بهترین راه برای شرکت‌های دورکار انتخاب یک زبان واحد برای تعامل اعضای تیم است. زبان انگلیسی به‌عنوان یک زبان بین‌المللی پذیرفته‌شده؛ بنابراین انتخاب این زبان به‌عنوان زبان سازمانی می‌تواند این چالش را برطرف کند.

درصورتی‌که نیروهای همکارتان توانایی کمی در صحبت کردن به زبان انگلیسی دارند، می‌توانید موارد مورد نیاز را برای آن‌ها ایمیل کنید تا بهتر بتوانند منظورتان را متوجه شوند و به آن پاسخ دهند. زیرا هر جمله یا کلمه‌ای که در ایمیل مبهم باشد را می‌توان با کمک لغتنامه‌ها بررسی و درک کرد.

در مورد اختلاف فرهنگی اما موضوع پیچیده‌تر است. باید این موضوع را بپذیرید که برخی از تفاوت‌های فرهنگی می‌تواند نحوه کار تیم شما را تحت تاثیر قرار دهد و بعضی آن‌ها مکن است مقدمه‌ای برای اختلاف‌نظر و سو تفاهم و مشکلات جدی بین اعضای تیم شود. با درک اولیه فرهنگ محیط کار، می‌توانید این تفاوت‌ها را پیش‌بینی کرده و از بروز مشکلات جلوگیری کنید.

به‌طورکلی می‌توانید نیروهایتان را به گفتگوی آزاد در مورد فرهنگ، دین، ​​سیاست و غیره را تشویق کنید و تحمل و درک آن‌ها را از همه موضوعات بالا ببرید. اگر این روش به‌خوبی پیش نرفت، باید یک فرهنگ ‌سازمانی مشخص در پیش بگیرید و از نیروهایتان بخواهید فقط کار حرفه‌ای را به دور از هر حاشیه‌ای در پیش بگیرند.

6. چالش ایجاد یا حفظ اعتماد

وقتی شما با دیگران به‌صورت رو درو در ارتباط هستید، بهتر می‌توانید با آن‌ها تعامل داشته باشید و مقدمات اعتماد برایتان فراهم می‌شود؛ اما برای نیروهای دورکار این امکان وجود ندارد. بسیاری از اعضای تیم دورکار به‌صورت رو در رو یکدیگر را ملاقات نمی‌کنند و ارتباط آن‌ها با یکدیگر تنها از طریق بستر اینترنت است. این موضوع باعث می‌شود که اعتماد میان اعضای تیم به یکی از چالش‌های دورکاری تبدیل شود.

در ابتدای مقاله تا به اینجا بعضی از ابزارهای مناسب برای دورکاری را معرفی کردیم که می‌تواند تعامل بین اعضای تیم و میزان پیشرفت کار را نشان دهد. بااین‌وجود راه و روش‌های دیگری برای ایجاد اعتماد بین اعضای تیم وجود دارد.

راه حل غلبه بر چالش ایجاد یا حفظ اعتماد

PukkaTeam ابزاری برای ارتباط از راه دور است و این شرکت چند نکته راجع به ایجاد اعتماد بین اعضای تیم‌های توزیع‌شده ارائه کرده است. در ادامه چند نکته‌ای برای ایجاد اعتماد ارائه‌شده است که شرکت‌های دور کار باید به آن توجه داشته باشند.

  • شناخت یکدیگر از طریق جلسه‌های حضوری یا آنلاین برنامه‌ریزی‌شده
  • پاسخگو و قابل‌اعتماد بودن اعضای تیم و مدیران
  • افزایش شفافیت در تمام سطوح تیم کاری
  • انتخاب ابزار مناسب برای همکاری (به‌عنوان‌مثال ابزارهایی که امکان تماس ویدیویی دارند و تعامل کاربران را بهبود می‌دهند)
  • ایجاد اهداف مشترک
  • اجتناب از میکرومنیجیمنت
  • ایجاد اعتماد متقابل با ارائه مثال‌هایی برای درک بهتر روند عملکرد تیم

در کنار همه این موارد می‌توانید از روش‌هایی مانند احترام به آزادی اعضای تیم، تقدیر از عملکرد آن‌ها و پاداش دادن و بیان انتقادهای سازنده با بهترین روش، نسبت به جلب اعتماد اعضای تیم در کار استفاده کنید.

چالش‌های دورکاری برای کارکنان

چالش‌های دورکاری تنها مختص به تیم کاری و سازمان نیست! بلکه افرادی که در منزلشان در حال کار و فعالیت هستند هم با مشکلات زیادی هنگام دورکاری مواجه می‌شوند. در ادامه چالش‌های پیش روی نیروهای دورکار و راه‌حل‌ها آن‌ها را برایتان آورده‌ایم.

1. چالش به حداکثر رساندن بهره‌وری

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های دورکاری برای کارکنان حفظ بهره‌وری و افزایش آن است. هراندازه تسک­هایی که دارید بیشتر طول بکشند، بخش بیشتری از زندگی شخصیتان را باید برای آن‌ها در نظر بگیرید. همچنین طولانی شدن تسک­ها باعث می‌شود که به‌عنوان یک نیروی ناکارآمد و ضعیف جلوه کنید. با این گفته‌ها، دورکاری به‌جای اینکه شبیه یک رویا و شرایط کاری ایده آل به نظر برسد، شبیه یک کابوس است و نیروها نمی‌خواهند به آن دچار شوند.

راه حل غلبه بر چالش به حداکثر رساندن بهره‌وری

این روزها حفظ و افزایش بهره‌وری تنها مختص به نیروهای دورکار نیست و افراد زیادی در جامعه با این موضوع مواجه هستند. به همین خاطر ابزارهای زیادی برای کمک به افزایش بهره‌وری برای مشاغل، تیم‌ها و افراد مختلف ارائه‌شده است. ما در این مقاله می‌خواهیم نگاه علمی به این موضوع داشته باشیم و مواردی که می‌توانند باعث کاهش بهره‌وری شوند را بررسی کنیم.

  • مالتی تسکینگ یا انجام چندین کار باعث کاهش بهره‌وری تا 40 درصد می‌شود.
  • انسان‌ها تنها پنج تا 20 دقیقه می‌توانند روی یک موضوع تمرکز داشته باشند و پس‌ازآن تمرکز و دقت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.
  • پس از هر حواس‌پرتی، 23 دقیقه طول می‌کشد تا دوباره بتوانید تمرکز کنید.

بر اساس این وارد علمی بیان‌شده، ما یک برنامه سه مرحله برای غلبه بر این چالش دورکاری و به حداکثر رساندن بهره‌وری برایتان آورده‌ایم.

  • از مالتی تسکینگ اجتناب کرده و هر روز روی انجام یک کار تمرکز کنید.
  • بازه زمانی‌های کوتاه و 30 دقیقه‌ای برای انجام کارها در نظر بگیرید.
  • مواردی که منجر به حواس‌پرتیان موقع کار می­شوند را شناسایی کرده و برطرف کنید.

اگر می‌خواهید یک‌بار برای همیشه این مشکل را حل کنید، باید برای کارهایتان برنامه‌ریزی کنید و عادت‌هایتان را کنار بگذارید. وقتی یک هدف را برای روز انتخاب می‌کنید و روی آن تمرکز دارید، دیگر دچار حواس‌پرتی نخواهید شد و نیازی نیست که کارهای امروز را به فردا موکول کنید و برای انجام کارهای دیگر هم این روند را در پیش بگیرید.

موقع انجام کارهایتان در یک روز، آن‌ها را مانند جلسه‌های کاری پشت سر هم زمان‌بندی کنید. با این روش می‌توانید 20 دقیقه تا نهایت یک ساعت روی انجام یک کار متمرکز شوید و سپس بازه زمانی را برای استراحت و تجدید قوا در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از یک تایمر استفاده کنید.

2. چالش غلبه بر حواس‌پرتی‌ها

عوامل حواس‌پرتی یکی دیگر از نابودکننده‌های بهره‌وری است. این موضوع می‌تواند دورکاری را به یک کابوس تبدیل کند و پیشرفت تیم را به خطر بیندازد. بعضی از افراد در پاسخ به این چالش به این نکته اشاره می‌کنند که کار در خانه به لحاظ فنی گزینه مناسبی نیست و محیط خانه مسبب حواس‌پرتی است؛ اما نظرسنجی‌های انجام‌شده از کارمندان نشان می‌دهد که حواس‌پرتی را موقع کار در دفتر هم تجربه کرده‌اند.

راه حل غلبه بر چالش غلبه بر حواس‌پرتی‌ها

یک راه برای غلبه بر حواس‌پرتی‌های خانه، کار کردن در محیطی متفاوت مانند کافه‌ها یا دفاتر کار اشتراکی است. اگر بتوانید یک کافه دنج با اینترنت وای فای پیدا کنید، این امکان برایتان وجود دارد که بدون اینکه با مشکلات خانه درگیر شوید به انجام کارهایتان بپردازید. اگر فکر می‌کنید که محیط کافه برایتان مناسب نیست، می‌توانید از دفاتر کار اشتراکی استفاده کنید. در این مراکز همه در حال تکاپو و فعالیت هستند و مانند این است که در یک محیط کار واقعی حضور دارید.

اگر حواس‌پرتی که دارید به دلیل استفاده زیاد از گوشی تلفن همراهتان است، می‌توانید از اپلیکیشن­هایی مانند Detox استفاده کنید. این برنامه گوشی تلفن را قفل می‌کند و شما تنها می‌توانید مانند یک گوشی ساده از تلفن هوشمندتان استفاده کنید و به برنامه‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی دسترسی نخواهید داشت.

3. چالش با انگیزه ماندن

با انگیزه ماندن یکی دیگر از چالش‌های دورکاری گزارش‌شده است. به نظر می‌رسد که این موضوع به دلیل عدم نظارت و توجه به نیروی کار رخ می‌دهد. بدون حضور سرپرستان و اعضای تیم در کنار هم، فشار کمتری برای انجام کارها وجود دارد و این موضوع باعث می­شود که، جلب رضایت شخصی مهم‌تر از اهداف اصلی به نظر برسد.

یکی دیگر از دلایل بی‌انگیزگی تنهایی کار کردن است. این موضوع باعث انزوا و افسردگی نیروی کار می‌شود و بی‌انگیزگی آن‌ها را در پی خواهد داشت.

راه حل غلبه بر چالش با انگیزه ماندن

اگر به‌عنوان یک نیروی دورکار فعالیت می‌کنید، لازم است که درباره عوامل موثر روی انگیزه‌تان با سرپرست تیم و همکارانتان صحبت کنید. افرادی که سطح انگیزه متوسطی دارند، موقع دورکاری با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند. تکراری بودن محیط کار، نداشتن همکار برای تعامل و عقب‌افتادگی کارها، ممکن است همان انگیزه کمی که درون این افراد وجود دارد را از بین ببرد.

البته این موضوع باعث نگرانی نیست که بعضی از افراد نسبت به دیگران کم انگیزه‌تر هستند. مهم این است که به‌طور جمعی تمام تلاشتان را انجام دهید، تا انگیزه را همه افراد تیم را به حداکثر میزان ممکن برسانید. استفاده از ابزارهای کار گروهی، برگزاری جلسه‌های تیمی و تنوع در محیط کار ازجمله مواردی هستند که می‌توانند انگیزه را در کارمندان تقویت کنند.

4. چالش کار کردن در بازه زمانی مشخص

این موضوع هم یکی از چالش‌های متداول دورکاری برای افراد است. بعضی مواقع افراد تمام ساعت‌های روز و هفته را به‌طور متوالی مشغول انجام کار می‌شوند و نمی‌توانند برای لحظه‌ای از کارشان جدا شوند. اگر نتوانید این موضوع را کنترل کنید و مدام در حال کار باشید، حفظ بهره‌وری‌تان تقریبا غیرممکن است.

راه حل غلبه بر چالش کار کردن در بازه زمانی مشخص

بهترین راه برای غلبه بر این چالش، تنظیم یک برنامه منظم و انجام کارها در یک بازه زمانی مشخص است. بهتر است برای هر روز اهداف واقع‌بینانه‌ای تعیین کنید و برای رسیدن به آن اهداف تلاش کنید. در غیر این صورت، دائما احساس می‌کنید که به‌اندازه کافی کار نکرده‌اید و وقتی این احساس را داشته باشید، استراحت کردن را حق خودتان نمی‌دانید! به همین خاطر فشار کاریتان بیش‌ازحد می‌شود و دیر یا زود از کار زده می‌شوید، یا بهره‌وری‌تان به‌شدت پایین خواهد آمد.

برای برنامه‌ریزی جهت انجام کارهای مشخص، می‌توانید از برنامه‌هایی مانند ترلو استفاده کنید تا مدیر یا سرپرستتان هم در جریان کارهای انجام‌شده قرار بگیرد. البته می‌توانید برای مدیریت کارهایتان از اپلیکیشن­هایی مانند Daywise که برای گوشی‌های هوشمند طراحی‌شده‌اند هم استفاده کنید.

و در انتها…

دورکاری مزایای زیادی برای شرکت‌ها و کارکنان به همراه دارد. البته به شرطی که بتوانید توازن بین کار و زندگی­تان را حفظ کنید و بهره‌وری را به حداکثر میزان ممکن برسانید. اگر شغلی که دارید تمام زندگی شما شود، دورکاری نه‌تنها برایتان مفید نیست، بلکه زندگی شخصیتان را هم به خطر می‌اندازد.

ما در این مقاله مهم‌ترین چالش‌های دورکاری را برای تیم‌ها و کارکنان بررسی کردیم و راه حل غلبه بر این چالش‌ها را آوردیم. با کمک این راه‌حل‌ها می‌توانید تجربه دورکاری را برای خودتان و سازمانتان لذت‌بخش کنید و کارها را به بهترین نحو پیش ببرید.